It’s a great job and someone has to do it

Door op May 29th, 2015 in de categorie Ouders

De boodschap was helder. ‘Er moet een blog komen gericht op ouders waarin we vertellen wat we bij *bliep allemaal doen en weten. En aangezien jij de enige bent met kinderen moet jij dat doen.’ Logisch toch? IJzersterk staaltje retoriek, geen speld tussen te krijgen.

Al 3 jaar houdt *bliep me dagelijks bezig. Iets wat ooit begon met het idee van een mobiele provider voor jongeren is uitgegroeid tot een bedrijf waarin jongeren zelf de kern vormen. Een korte leerschool gaf ons namelijk het inzicht dat je vooral niet zelf moet bedenken wat jongeren willen, daarvoor ben je als dertiger gewoon te oud. Door jongeren zelf aan het roer te zetten, worden de juiste keuzes voor jongeren gemaakt. Dit hele concept wordt ook wel ‘Increatie’ genoemd, een aanpak die ontwikkeld is door Jeroen Boschma, die hier overigens een paar mooie boeken over schreef.

In het voorjaar van 2012 werd *bliep gelanceerd. Het product, de naam, de marketing, alles werd bedacht door jongeren zelf. Vanaf dat moment is *bliep uitgegroeid tot een groep zeer getalenteerde en ondernemende jongeren die het verschil wil maken. Binnen *bliep maar vooral binnen de telecommarkt. Zij weten als geen ander wat ze willen en hoe een bedrijf voor (jonge) klanten moet zorgen.

Het beste bewijs hiervan is ons product. Een simkaart die jongeren biedt wat ze willen (mobiel internet) maar ook beschermt tegen te hoge kosten. Aangezien het gebruikelijk is dat mobiele aanbieders je verleiden om meer en meer te gebruiken, komen jongeren nogal eens in de problemen. Steeds meer jonge telefoongebruikers hebben schulden en een onverwacht hoge telefoonrekening is vaak de oorzaak. Dat *bliep is bedacht zonder trucjes die tot onverwachte kosten kunnen leiden is niet alleen belangrijk voor jongeren zelf, maar ook voor ouders.

Het geluid in de wandelgangen was als volgt: ‘We moeten ouders duidelijk maken dat *bliep echt het beste product is voor ons. En dat moet jij dus gaan doen, Joost, door te gaan bloggen’.

En zo is hier de eerste blogpost in een reeks waarin ik zal proberen onze kennis en ervaringen te delen. Dingen die we weten of hebben uitgezocht als het over mobiel en kind gaat. Maar ook hoe het is om elke dag met jongeren te werken, wat hen bezighoudt en hoe ze tegen de wereld aankijken. Iets wat mij dagelijks inspireert en ik maar al te graag deel met anderen.

P.s. Of *bliep een product is dat je aan je zoon of dochter wilt geven mag je vooral zelf bepalen. Kijk hier voor alle informatie over hoe *bliep werkt.