Wat er gebeurd is in het afgelopen *jaar

Door op May 13th, 2015 in de categorie *bliep HQ

De afgelopen maanden waren heel heftig voor *bliep. Alle klanten moesten een nieuwe simkaart krijgen en *bliep was getting *blieper. Sinds 2 april merkten we dat veel klanten en fans met vragen zaten. Waarom is *bliep overgestapt naar Tele2? Waarom is het product van onbeperkt naar beperkt gegaan? Voor ons is er maar één goede manier om deze vragen te beantwoorden, namelijk door ze eerlijk te beantwoorden en het hele verhaal zo open en duidelijk mogelijk te vertellen.

Scheiden met T-Mobile, trouwen met Tele2

Om te beginnen bij het begin kijken we drie jaar terug, naar 30 mei 2012, de datum waarop *bliep werd gelanceerd. Op dat moment maakten we gebruik van het T-Mobile-netwerk. We probeerden de perfecte simkaart voor jongeren te verkopen, bedacht door jongeren. Onbeperkt internet voor 50 cent, met als slogan: “De hele dag online voor een halve euro”. Naast veel jongeren kwamen we erachter dat het ook ideaal was voor mensen die veel data wilden gebruiken. Zo gebruikten sommige mensen meer dan 60GB per maand. Dit was niet meer te vol te houden, dus hebben we deze klanten moeten afsluiten van ons netwerk. Onbeperkt was niet meer onbeperkt, maar een vage fair use policy.

Een jaar later kregen wij echter van T-Mobile te horen dat ons contract niet verlengd werd: onze verkering zou over zijn op 1 april 2015. Dit was helaas geen slechte 1 aprilgrap maar de harde waarheid; als we niet op die datum een nieuwe partner zouden hebben, zaten tienduizenden klanten zonder werkende simkaart. Vanaf dat moment zijn Tele2 en *bliep veel gaan ‘daten’ en al snel begon er iets tussen ons te groeien. Zij hebben net een nieuw 4G-netwerk en wilden hun netwerk graag met ons delen. Een telecomprovider opzetten vanuit helemaal niets duurt meestal langer dan 1 jaar. Onder hoge tijdsdruk zijn we een half jaar geleden begonnen met bouwen en door hard werk, een goed team én een vleugje geluk, is het uiteindelijk gelukt om *bliep op 2 april opnieuw te lanceren. Dat ging natuurlijk niet zonder de nodige foutjes hier en daar, die we wel zo goed mogelijk hebben geprobeerd op te lossen.

Only the universe is unlimited

Alhoewel het hartstikke aan is tussen *bliep en Tele2, is het niet mogelijk het oude product aan te bieden. De reden hiervoor is niet dat Joost of Jochem (de twee oprichters) een mooie Porsche willen, maar omdat het gewoon onmogelijk is om onbeperkt internet te behouden. Sinds de lancering 3 jaar geleden is het internetverbruik 6x hoger geworden. Dat is simpelweg niet houdbaar met dezelfde prijs en de prijs maal 6 doen is ook geen optie. Daarom hebben we gekozen voor eerlijke dagbundels voor dezelfde 50 cent dus 15 euro per maand: een hele scherpe deal!

En nu verder!

Na een hectische periode hebben we nu gelukkig tijd voor de volgende stap, *bliep staat immers nooit lang stil. Zo gaan we er snel voor zorgen dat de *bliep app ook te gebruiken is als je een White Day hebt. Wij zijn druk bezig met nieuwe manieren om telecom voor jullie fijner en beter te maken, ook voor mensen die soms meer dan 67MB per dag verbruiken. Wat dat betreft is *bliep geen steek veranderd de afgelopen maanden!

Ask us Anything!

Wij houden vandaag (vrijdag 15 mei) vanaf 16:00 uur een livestream met Joost, Jochem en veel andere *bliepcollega’s om alle vragen te stellen die nu nog onbeantwoord zijn. De livestream is te vinden op www.bliephq.nl/livestream/ en je kunt een vraag stellen via Whatsapp, chat of gewoon te mailen. Zoals altijd geldt: niks is te gek voor *bliep, dus je kunt ons alles vragen.

 

P.S. Dit is de eerste blog over *bliep, maar je kunt er veel meer verwachten. Als je een idee hebt over een onderwerp, stuur dan een mailtje naar freek@bliep.nl.